perjantai 16. huhtikuuta 2021

Leikkiä, leipomista, juhlintaa, liikuntaa ja lisättyä todellisuutta

 



Viikko aloitettiin kauan toivotulla lelupäivällä. Leluilla leikittiin koko aamupäivä. Emme menneet edes ulos. Muutaman lapsen kanssa haimme lelut toisen ryhmän varastosta, kun oli oma lelu unohtunut. Lapset valitsivat kuvissa näkyvät Corona-pelin ja urut. Ne ovatkin olleet tämän yhdet suosituimmat lelut ryhmässä. 


Tiistaina valmistauduttiin elokuvafestareille leipomalla muffinssit. Teimme niitä neljässä ryhmässä. Kaksi ryhmää teki taikinan mittaamalla ainekset. Ja kaksi ryhmää jakoi taikinan kuppeihin. Kyllä olikin taitavia leipureita, olivat kuulemma kotonakin leiponeet, hienoa! Leipomisessa yhdistyy silmän ja käden yhteistyö ja mikä parasta itsetunto kohoaa, kun pääsee auttamaan aikuista oikeassa työssä. Tässä helppo ohje, jos haluatte kotona kokeilla;)

Muffinssit
2,5dl vehväjauhoja
1dl kaakaojauhetta
2dl sokeria
1,5 tl vaniljasokeria
0,5 rkl leivinjauhoa
ripaus suolaa

100g voita
1,5dl maustamatonta jugurttia
2munaa
2dl ruohittua suklaata 

Sekoita kaikki kuivat aineet yhdessä. Sekoita voi, munat ja jugurtti yhteen. Yhdistä lopuksi voimunaseos ja jauhoseos vatkaamatta taikinaa. Kääntele lopuksi suklaarouheet taikinaan nuolimella. (Meillä ei ollut suklaata ja korvasimme sen pienellä määrällä jauhoja.) Paista 175'C n.25min.


Keskiviikkona meillä oli sitten kauan odotetut elokuvafestarit. Neirit olivat laittaneet rimpsuhelmoja ja mekkoja. Muutamia poikia oli myös pukeutunut. Katsoimme kaikki elokuvat kahteen kertaan, kun ne olivat niin lyhyitä. Elokuvien jälkeen menimme Hyrrien kahvilaan nauttimaan muffinseja ja vihreää taikajuomaa. Tässä muutamia lasten kommentteja festareista:
"Mä olin iloinen."
"Mä tykkäsin siitä Elsasta."
"Mä tykkäsin linnut siinä tulivuoressa."
"Tosi kivaa."
"Siks oli kivaa kun sai juoda sitä taikajuomaa."



Torstaina tutustuttiin viisivuotiaiden lisäksi myös nuorempien lasten kanssa tabletilla lisättyyn todellisuuteen. "Lisätty todellisuus (engl. augmented reality, lyh. ar tai AR) viittaa näkymään, johon on lisätty tietokonegrafiikalla tuotettuja elementtejä ja jota käyttäjä tarkastelee läpikatseltavien (see-through) näyttöjen kautta. Se on siis järjestelmä, jossa keinotekoista, tietokoneella tuotettua tietoa (kuva, ääni, video, teksti, GPS-informaatio) on lisätty näkymään todellisesta ympäristöstä."Wikipedia

  Lapset värittivät värityskuvia, jotka muuttuivat virtuaalisksi 3D-kuviksi ja lähtivät liikkeelle. Valittavasti osa lapsista valitsi kuvan, joka oli maksullisen sovelluksen takana, ennen kuin huomasimme virheemme. Päiväpiirillä katsoimme värityskuvia, jotka onnistuivat muuttumaan. Lapset innostuivat tästä niin paljon, että jatkamme sitä leikkien ohessa.


Tänään perjantaina jumpassa oli leikkivarjoa. Leikkivarjo oli ryhmän lasten ideoista riippuen erilainen kulkuväline. Leikkivarjolla matkustettiin eri paikkoihin ja matkalla tapahtui kaikenlaista mm. tuli vesisade ja piti mennä varjon alle suojaan. 

Luonto on taas muokannut pihan oppimisympäristöä. Sieltä on löytynyt leppäkerttuja, joiden farmi näkyy yläkuvassa. Harjanlakaisukoneet ovat myös olleet käynnissä. Kuorma-autot ovat olleet kestosuosikkina nuorimmilla pojilla, ilmasta riippumatta. Pyörät kaivettiin varastosta esille ja vuoroa niihin on  odotettu jonoksi asti. 

Tämän viikon leikkejä on ollut hieman hankala kuvata niin, ettei lapsia näkyisi työnantajan uuden ohjeistuksen mukaan. Tässä muutama kuva rakenteluleikeistä ja käytävän jalkapallosta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti